Tuesday, December 2, 2008

REGGAE og/eller Kunsten å Kjøre Drosje

av Audinho da Vitrola alias 1-800-Audun-Taxi


Enkelte navn, steder og hendelser er blitt ugjenkjennelig
snudd og vendt på av hensyn til de pårørende.
[Også kalt skjønnlitterær skriving.]




På historiens eneste Hatt! Hatt! Hatt! på Strædet,
fortalte Øyvind meg at av all musikken han hadde
spilt i drosja, var det reggae som funka best. Øyvind
er durkdreven i gamet, en innfødt ringrev som har
kjørt drosje siden den gamle Ytrebygdsveiens dager.
Når han taler taxi, er det grunn til å lytte. Og reggae
er altså den perfekte taximusikken. Dette er viten~
~skapelig bevist
. Den gleder flest, og fornærmer
færrest. Boogie on, Reggae Woman.

Det er dødt i byen om dagen. På natta, altså. Finans~
krise kombinert med julebordsesong [alle reserve~
løyvene er på hjula] gjør magre dager for en nattsjåfør.
Alle holdeplassene i sentrum fulle av biler. Bergen
Taxi, Norgestaxi, en og annen ensom Taxi 1-bil. Jeg
skøyt på en tur i Arna, hvorfor ikke? Disse stakkarene
må hjem fra nachspiel. Og det er min plikt å hjelpe
dem hjem. Desembernattens gode gjerning.



Opp Sætreveien mot Karl Jebsens vei, tre minus~
grader, dette kan umulig være lurt. Men posten
skal fram, som dem sier. Arna, jævla fittetryne~
Arna, du skrapa opp bilen min sist også. Israelites
på freestylen. Audinho på glattisen. Jah, du skal
faenmeg ha øya dine med deg nå, ass.

Kvart over tre er jeg på plass. Ringer for tredje gang. Ja,
vi kommer. Minuttet seinere: par i sin beste alder, arm i
arm, begge inn i baksetet. Vi venter på Rigmor også, vent
et øyeblikk. Minuttet etter: en dame kommer veltende
ut av oppgangen, brei som ei låvedør. Hun deiser ned i
setet ved siden av meg. Det er såvidt jeg får gira, hun
stikker ut på alle kanter. Sakte får jeg lirka den skakk~
tunge kjerra av flekken. Jeg snegler meg nedover Karl
Jebsens, mens hele hønsehurven kakler om at jeg må få
opp farta. Det er da det skjer : Rigmor skrur volumet på
stereoen på full guffe.

Timingen er katastrofal. Jah, ditt post-ironiske fittetryne.
CD-en min har havna på Melodians' Rivers of Babylon.
Rigmors libido løper alldeles løpsk.

Forslagene som følger, skal jeg skåne den arme leser for.



Kjører til sosialboligene i Ådnavegen. Sjokk og vantro. Sjokk.
og Vantro. Reggae, du liksom. Reggae er livsfarlig, og venner
av taxinæringen verden over, jeg sier dere: hold dette ugjest~
milde ugressmidlet på armlengdes avstand.

Svart katt over Hjellestadveien, på vei mot Flesland over Liland.
To timer seinere, jeg lever. Jah er vel med meg, da. Fittetryne.

2 comments:

bajazz said...

strålende taxi tales, men litt grovt språk! vask munnen, så skal vi se det blir årets vinner under juletreet.

AdV said...

Den dagen KlubbKannibal havner under juletreet, har den nok vært gjennom forlagets språkvask og får aldersgrense sju år.