Thursday, August 20, 2009

Makongo - hvis kung fu var en musikkgenre

Siden jeg tidligere her har blogget lettere lunkent/nedsettende om en gruppe ved navn Makongo, skal jeg nå straks komme dem til unnsetning og rette opp mine tidligere motforestillinger. Jeg har de siste par ukene hørt masser på denne gjengen, og deres debutplate er så vellykka at den fortjener en egen kannibalpost. Pråpsj!, som dem sier i Kuduroland!



Makongo sin link til Buraka Som Sistema - som det er høyst relevant å sammenlikne dem med - er mer enn bare sonor og geografisk. Et sentralt medlem i gruppa er Petty, tidligere MC i Buraka, og en av kreftene som gjorde Buraka sin debut-EP "From Buraka to the World" til slik en uslåelig Totenschläger. Blant de andre medlemmene i Makongo, finner vi hiphopduoen SP & Wilson, som allerede i 2007 satte det urbane Portugal på huet med sin debutplate Barulho (portugisisk for "bråk"). Musikken til Makongo er en hardtslående blanding av angolansk kuduro, hiphop og "hvit" europeisk electro-house, og etter lytting etter lytting, så heller jeg mot at deres "Angolan Kung Fu" kanskje tilmed er hakket kvassere enn Buraka sin debut-langspiller "Black Diamond". Makongo blir dermed å høre i hvert bidige Klubb Kannibal-sett denne høsten. Garantido!

Jeg har ennå ikke funnet ut om Makongo sin plate overhodet er tilgjengelig i fysisk format ennå. En håndfull av låtene kan iallfall høres på Myspace'n deres. Men når fonogrammet endelig dukker opp et eller annet sted, så ikke glem hvor du hørte om Makongo først!



No comments: